ZÁSADY

Ak sa rozhodneme použiť automobil či inú formu motorizovaného dopravného prostriedku, dôsledne dbajme na dodržiavanie niekoľkých zásad, ktoré zabezpečia, aby bola naša jazda čo najviac ekologická.
Vyberme si správne vozidlo
Výberom vozidla dokážeme značne obmedziť svoju uhlíkovú stopu, a tým znížiť negatívny vplyv na životné prostredie. Hoci elektromobily sa propagujú ako najekologickejšie riešenie, ich skutočný vplyv na zdravie planéty je veľmi diskutabilný.
Legislatíva Európskej únie (EÚ) o emisiách (Regulation EC 443/2009) hovorí, že osobné autá vyrobené v EÚ v roku 2015 by mali produkovať menej ako 130 g/km CO2 (max. ca 4,5 l benzínu/100 km; 4,0 l nafty/100 km). Do roku 2020 by mali emisie z automobilov klesnúť pod 95 g CO2/km (max. ca = 3,3 l benzínu/100 km; 2,9 l nafty/100 km).
Zatiaľ čo v súčasnosti je v EÚ záväzne platná norma EURO 6D, do roku 2025 sa plánuje do platnosti uviesť norma EURO 7, ktorá by mala ďalej výrazným spôsobom obmedzovať emisie.
Naplánujme si cestu
Uváženým plánovaním dokážeme značne obmedziť prevádzkový čas automobilu, čo opäť vedie k zníženiu záťaže na životné prostredie.
Spájajme kratšie cesty do jednej dlhšej. Pokúsme sa cestovať v čase, kedy sú komunikácie prázdnejšie a prostredníctvom lepšieho časového manažmentu zlepšujme na maximálnu možnú úroveň efektivitu presúvania sa. Zmysluplným plánovaním presunov si takisto vytvoríme náležitý časový rámec na to, aby naša jazda bola pokojná a tým viac ekologická.
Používajme navigáciu. Často nám poradí nielen kratšiu, ale aj časovo efektívnejšiu trasu. Dokáže nás včas varovať a odkloniť od zápchy.
Odvezme sa spolu
Práve v tejto oblasti máme najväčšie rezervy. Priemerná obsadenosť automobilu jazdiaceho po slovenských cestách je len 1,3 osoby, hoci osobné autá majú 4 až 5 miest na sedenie.
Snahou a lepšou organizáciu by sme určite mohli neraz vziať domov kolegu či známeho. Ak sa v aute odvezieme dvaja, spotreba paliva na osobu klesne takmer na polovicu. Ak nám službu nabudúce opätuje, pozitívne sa to
prejaví aj na našom rozpočte na cestovanie do práce.
Udržujme vozidlo vo výbornom technickom stave
V zákonom stanovených intervaloch absolvujme technickú a emisnú kontrolu kontrolu vozidla. V prípade zistenia nedostatkov okamžite odstráňme poruchy.
V prípade akéhokoľvek podozrenia poruchy palivovej sústavy, ktorá sa môže prejaviť zvýšenou spotrebou paliva, dymom alebo zápachom, vyhľadajme odbornú pomoc. Pravidelne si nechajme v servisnom stredisku skontrolovať, prípadne vyčistiť filter pevných častíc (DPF). Pri jazde na dlhšiu vzdialenosť sa časti sadze (PM) zachytené na filtri katalyticky spaľujú, a tým sa DPF sám regeneruje.
Ak však jazdíme autom s dieselovým motorom na krátke vzdialenosti (po meste), filter sa nestíha samovoľne regenerovať a postupne sa zanáša vrstvou sadzí. Motoru treba preto raz za mesiac dopriať jazdu na dlhšiu vzdialenosť ako prevenciu pred zanesením filtra. Ak sa objaví na palubnom počítači správa o zanesení DPF, odporúčame 10-minútovú neprerušovanú jazdu pri otáčkach medzi 2 000 – 3 000 RPM, aby mohla prebehnúť regenerácia DPF a spálenie usadených častíc.
Pri správnej starostlivosti o palivovú sústavu a údržbu DPF by mal filter efektívne zachytávať pevné častice počas celej životnosti vozidla.
Častejšie kontrolujme tlak v pneumatikách. Nízky tlak v pneumatikách zvyšuje treciu plochu pneumatiky s vozovkou a zvyšuje tak spotrebu paliva. Preventívne kontrolujme svoju spotrebu paliva na palubnom počítači, aby sme sa ubezpečili, že motor pracuje optimálne.
Odstráňme z vozidla prebytočnú záťaž. Nepresúvajme zbytočný náklad z miesta na miesto. Akákoľvek dodatočná záťaž sa prejaví na spotrebe paliva. Odstráňme zbytočné prvky na exteriéri vozidla. Ak príležitostne využívame strešné nosiče či truhlu, nemajme tieto doplnky namontované dlhšie, ako je nutné.
Osvojme si šetriaci režim motora
Nenechávajme auto naštartované na parkovisku, namiesto toho sa pomaly rozbehnime hneď po naštartovaní motora. Vypínajme motor pri dlhšom státí. Používajme funkciu AutoStop. Vypnutie motora pri čakaní a jeho opätovné naštartovanie spotrebuje menej paliva, ako keď motor beží naprázdno. Spotreba paliva pri voľnobehu zahriateho motora je cca 0,5 – 1 l/hodina.
Nejazdime agresívne! Ten istý motor môže mať pri agresívnej jazde dvojnásobnú spotrebu ako pri šetrnom zachádzaní. Predvídajme dopravnú situáciu a reagujme preventívne na udalosti v doprave. Brzdime v predstihu, využívajme brzdenie motorom, rozbiehajme sa plynulo a s citom. Udržujme si dostatočný manévrovací priestor na to, aby sme mohli aktívne viesť vozidlo čo najplynulejšie a v čo najväčšej miere využívať jeho zotrvačnosť.
Pri vyšších rýchlostiach zatvárajme bočné okná aj strešné okno, aby sme znížili odpor vzduchu, a tým i spotrebu paliva.
Včas preraďujme na vyšší rýchlostný stupeň
Na vozidle s manuálnou prevodovkou dbajme na to, aby sme sami včas preradili na vyšší rýchlostný stupeň.
Pri automatických prevodovkách využívajme Eco (šetriace) jazdné režimy, ktoré automaticky zabezpečujú včasné preradenie na čo najvyšší možný prevodový stupeň.
Udržujme plynulú rýchlosť pri nízkych otáčkach motora.
Udržovaním plynulej rýchlosti pri nízkych otáčkach motora výrazne šetríme palivo a zároveň minimalizujeme vznik spalín. V neposlednom rade je naša jazda menej hlučná.
Obmedzme používanie spotrebičov, ktoré zvyšujú otáčky motora a spotrebu paliva (nezávislé kúrenie, klimatizácia). Klimatizáciu používajme uvážene a pridajme ďalšie opatrenia na chladenie interiéru vozidla. Nezapínajme klimatizáciu automaticky. Zatvárajme okná. Parkujme v tieni, ak je to možné. Pred jazdou vyvetrajme. Pravidelne nechávajme skontrolovať a vyčistiť klimatizáciu, aby sme ju udržovali v efektívnej prevádzke a zároveň predišli plytvaniu chladiva spôsobenom zlým technickým stavom našej klimatizácie.
V mnohých automobiloch sa ako chladivo využíva R134a (tetrafluóretán). Tento plyn má až 1 430-krát väčší skleníkový efekt ako
CO2, úniky chladiacej zmesi majú preto značne škodlivý efekt. Ak pri kúpe uprednostníme klimatizáciu s podstatne menej škodlivým chladivom – CO2, bude naše chladenie omnoho ekologickejšie.
Na záver pamätajme, že akákoľvek spotrebovaná energia má za následok zvýšenú spotrebu paliva a vyššie náklady na jazdu.